Thursday 22 February 2024

Silat Cekak @ Festival Restu Global Quranic Arts 2024



Jumaat, 23 Februari 2024 Putrajaya: PSSCM akan berada Festival Restu Global Quranic Arts yang akan diadakan di Kompleks Nasyrul Quran, Presint 14 Putrajaya selama 10 hari dari tarikh 23 Februari hingga 3 Mac 2024 dengan tema: 'Gaya Hidup Islami'. 

Pelbagai acara program akan diadakan termasuk dari PSSCM yang mengadakan persembahan demonstrasi Seni Silat Cekak Malaysia dan demonstrasi silat oleh Tunas Cekak Malaysia. Para pengunjung juga akan dihiburkan dengan alunan Selawat, Berzanji, Marhaban & Qasidah dari Kumpulan An Ni’matul Uzma. 


Para penonton juga akan menyaksikan pembinaan manuskrip al-Qur’an Mushaf Malaysia dan pelbagai penghasilan seni berteraskan al-Quran dan Sunnah seperti hiasan dalaman Islamik, kaligrafi, kraf tangan dan lain-lain.

Ayuh kita hadiri festival ini. Bawa bersama seisi keluarga dan anak-anak kunjungi booth PSSCM. 




Penganjur utama festival ini Yayasan Restu yang merupakan pelopor terulung pemakmuran al-Quran dan kesenian Islam di Malaysia menyatakan pelbagai aktiviti menarik menanti para pengunjung sepanjang festival berlangsung termasuk pameran Jubah melambangkan saiz Nabi Adam AS. 

Selain itu terdapat banyak pengisian program seperti pameran hiasan dalaman rumah Islam, Artifak Rasulullah SAW, koleksi replika pedang para Sahabat RA serta peninggalan yang lain. 

Paling menarik, pengunjung berpeluang untuk turun ke lantai kilang dan melihat proses percetakan secara lebih dekat.

Majlis ini akan disempurnakan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia pada 24 Februari 2024.



#silatmelayu  #silatcekaksilatakademik  #senisilatcekakmalaysia #sememangnyaori #silatcekak #malaysiamadani #putrajaya

#YayasanRestu  #NasyrulQuran #RestuGQAF #QuranLife #QuranicArtsFestival #FestivalSeniAlQuranTerbesar

https://www.facebook.com/yayasanrestu/

Disediakan oleh;

PSSCM Putrajaya @2024

No comments:

Post a Comment